2020-02-25

Magyarország szép! - Pécs

Pár napos családi utunk alapján ajánlom egyéni utazóknak, vagy akár egyesületi programként.

Maratoni, közel öt órás vonatozás után érkeztünk Pécsre. Szállásunk a centrumban volt, így délután már végigjártuk a kötelező látnivalókat a történelmi belvárosban, sajnos csak kívülről, tatarozás vagy későbbi nyitás miatt. Bár még csak február van, de már így is mediterrán hangulat fogadott minket. Sokan üldögéltek a tereken, a sétálóutcákban a teraszokon.
A Széchenyi-térről a Király utcába fordulva Weöres Sándort pillantottuk meg a kis kávéházi asztalnál elmerengve. Weöres 1933-tól 1943 őszéig élt Pécsett.

Másnap reggel a Vásárcsarnokban indítottuk a napot. Megirigyeltem a gazdag kínálatot.
Innen utunk a Kodály Központ ultramodern épülete mellett vezetett a Zsolnay Kulturális Negyedbe. A Zsolnay család porcelángyárának újjávarázsolt épületegyüttese akár egész napos programot kínál. Egyedülálló a Zsolnay aranykora kiállítás. Csodás, páratlan válogatás a historizmus és a szecesszió korának kerámiáiból. A délután is a művészet jegyében telt, meglátogattuk a Csontváry kiállítást. A történelmi belvárosban, a székesegyház és az ókeresztény sírkamrák közvetlen közelében található a Csontváry Múzeum. Rajtunk kívül csak néhány látogató volt, így zavartalanul csodálhattuk a gyönyörű festményeket. Egyúttal megtekintettük a múzeum másik kiállítását is: Az első falvak. Az újkor letűnt világa a Dunántúlon. Az útépítések során feltárt leletanyag segítségével varázsolták elénk a több mint hétezer évvel ezelőtti kort.
A sok élmény után már csak egy korsó sörre vágytunk. Jó néha az eldugott kis utcákban is barangolni, így akadtunk rá egy igazi romkocsmára. Először a kapu feletti Dreher táblát szúrtuk ki, odabent pedig a 60-as, 70-es évekbe csöppentünk vissza. A sör olcsó és jó volt, a zene és a hangulat nagyszerű!

A következő nap aztán már a túráé volt. A Széchenyi tértől felfelé indultunk, s hamarosan elértünk a Kálvária dombhoz. A középkori városfal hajdani északi kapujától vezet fel lépcsősor a stációkhoz és a kápolnához. Alattunk a város, a Király utca sarkán álló templom tornyában megszólal a zene: „A hullámos város felett / harangok hangleve folyt.” (Weöres Sándor: Pécs)
Innen a régi városfal mentén haladtunk tovább, majd a Tettye utcán indultunk a hegynek. Hamarosan elértünk a Mésztufa-barlang bejáratához. Sajnos csak március 16-tól látogatható. Felette a Tettye téren magasodnak Szatmári György pécsi püspök 16. század elején épített reneszánsz nyaralókastélyának romjai. Balra a Magaslati úton gyalogolunk tovább a pálos rend templomáig, mely a modern magyar építészet egyik szép példája. A templom mellett már rátérünk a sárga háromszög jelzésre, mely felvezet minket a Misinára. A Mecsek-kaputól végre elhagyjuk az aszfaltot, a túraút a hegyoldalban kanyarog felfelé. Elsétálunk a Kardos úti kulcsosház mellett. Kissé elhanyagoltnak tűnik, működik vajon? Jó helyen van mecseki túrákhoz! A Misina tetején a TV-torony és környéke lehangoló. A torony oldalán „tányér” erdő, mellette félig bontott, régi szocreál épület, pihenésre csupán egy törött pad szolgál. Nem is töltöttünk itt időt, megkerestük a sárga sáv jelzést, azon folytattuk utunkat a Tubes irányába. Hétágra süt a nap, az erdő gyönyörű. Az avarban mindenütt hóvirágok és hunyorok emelik büszkén kis fejecskéiket. Itt és most már tombol a tavasz. A túraút kényelmes, sűrűn elhelyezett információs táblákon ismerkedhetünk a növényvilággal. Egy helyen sok-sok madáretető, pár méterre padok, ahonnan csendben figyelhetjük a le-leszálló cinkéket.
A Rotary-emlékkőnél választani kell, merre tovább? Innen indul a sárga irányított körrel jelzett Rotary tanösvény, mely megkerüli a Kis-Tubes és a Tubes csúcsokat. Mi a sárga sáv jelzésen folytatjuk utunkat, s hamarosan elérjük a Kis-Tubes (581 m) csúcsát, majd hamarosan a Tubest (612 m). Itt a János-kilátó tetejéről megcsodáljuk az alattunk elterülő várost, majd a sárga kereszt jelzésen Pista bácsi pihenője és a Kis-rét érintésével, a Tubes és a Misina másik oldalán sétálunk vissza a Dömörkapuhoz. A sárga sáv és a Mária-út jelzésén ereszkedünk le a Tettye térre. Itt a megfáradt túrázó betérhet egy barátságos sörözőbe, ahol a sör mellé házi rétest is vehetünk. A Mária-út jelzésén térünk vissza a városba, érintve a Havas Boldogasszony-templomot.
A megtett túra hossza 17 km, szintkülönbség felfelé 484 m, lefelé 492 m volt.

Másnapi túránkat a Barbakántól indítottuk. A Klinika mellett haladtunk Mecsekalja, Patacs felé. Itt elhagytuk a Mária-utat, a faluban jelzetlen úton mentünk a Szent Márton-templomig, innen az „Sz.M” jelzésen sétáltunk egészen a zöld sáv jelzésű útig, azon jobbra fordulva értük el az Éger-tetői kilátót. Szép panoráma tárult elénk, szemben a Misinával és a Tubessel. A kilátó környékén nagy rét, asztalok, padok csábítanak pihenésre. Az Éger-tető megkerülésével, gyönyörű erdei úton ereszkedtünk le az Éger-völgyi tóhoz. Rövid pihenő és sörözés Magyarürög településen, majd tovább a zöld sáv jelzésen, véget nem érően halad az út házak között felfelé kapaszkodva. Úgy tűnik, hogy sosem érjük el az erdőt. Aztán végre becsatlakozunk a Dél-dunántúli Pirostúra útvonalába, melyen jobbra indulunk tovább. Szép út. Béke. Madárdal. Az avarban medvehagyma zöldell. Az erdei tornapálya és a Mandulás után, az Állatkert előtt a már ismert sárga háromszög jelzésen ereszkedünk vissza a városba. Jó kis túra volt ez is!
Az út 19 km, a szintkülönbség felfelé 474 m, lefelé 467 m volt.

A túra utak mindenhol jól jelzettek.
A tájékozódásban a Cartographia Mecsek, Villányi-hegység turistatérképe és a Pécs várostérkép segített.

Viszontlátásra Pécs!
Juhász Gyula: Pécs

Nyájas Dunántúl szelíden ívellõ
Áldott ölû hegyei koszorúzzák
A régi várost, melynek égbe zengõ
Harangszava szent, magyar szomorúság.

A város régi, ó de örök ifjú
Remények gazdag lombjai borítják,
Öreg kapukból fiatal hit indul
És jobb jövõbe lelkesedve hírt ád.

Mecset smaragdja tör a mély azúrba,
Keresztje mellett félhold mélabúja,
Magyar, török megbékélt múltja int

S hol barna alkony bontja fátylait,
Virrasztva és vigyázva várva vár
Víg virradást a bús „magyar határ”...